Les 4 habilitats lingüístiques que un usuàri de qualsevol llengua ha de dominar per comunicar-se en totes les situacions possibles són les següents:
ORAL: parlar(emissor) escoltar (receptor)
ESCRIT: llegir(receptor) escriure (emissor)
llegir: és el procés a travès del qual es comprèn un text escrit.
*llegir és un procès actiu, perquè qui llegeix ha de construir el significat del text.El significat que un escrit té , pe qui el llegeix no és una rèplica del significat que l'autor va voler-li donar, sinó que és una construcció pròpia.
*llegir és aconseguir un objectiu.Sempre llegim per alguna finalitat.L'objectiu sempre guia la lectura.Un text també es pot llegir amb diferents objectius(1era llegida ràpida a la biblioteca, després més atentament , etc.)
*llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text.Això vol dir, en primer lloc, qui llegeix ha de fer-se seu el text relacionant-lo amb allò que ja sap.I en segon lloc,ha d'adaptar-se al text, transformant els seus coneixements prèvis en funció del que ens aporta el text.
*llegir és implicar-te en un procès de predicciói inferència(habilitat de compendre alguna part del text,gràcies al significat de la resta,és a dir, el context)continu.
qui llegeix formula una hipòtesisobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentres que va llegint.
I a mesura que el lector va llegint,el lector va verificant o refutant,aquelles hipòtesis que s'havia creat.
escriure :escriure és el procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu.
parlar: parlar és expressar el nostre pensament através del llenguatge articulat de forma coherent,clara amb correcció i adhecuació, a la situació comunicativa.
escoltar: escoltar és comprendre un missatge a partir d'engegar tot un procés cognitiu de construcció del significat i d'interpretació d'un missatge o discurs pronunciat oralment.
què demana saber escoltar?
1.demana un paper actiu i participatiu
2.demana un respecte per al emissor i les seves idees
3.demana ser objectiu per intentar entendre què diu l'altre
4.un bon ollent sap descubrir els objectius o els propòsits de l'orador i sap descubrir les principals idees principals del missatge i en conseqüència sap reaccionar al missatge i parlar quan acaba l'orador.
-
No hay comentarios:
Publicar un comentario