Introducció
Utilitzar i/o aprendre una llengua no és només per fer servir o adquirir el codi o el conjunt de formes lingüístiques ,sinó molt més:implica adquirir tota una sèrie d'habilitats que orienten sobre com usar aquest codi en les diferents ocasions de comunicació que es produeixen n l'entorn de qui el parlen.
la capacitat de saber quan podem parlar o quan hem de callar, què parlar,amb qui, on, per a què i a on.
Adquirim coneixements de gramàtica i també aprenem els seus registres per ser capaços de formar part de diferents situacions comunicatives i d'avaluar la nostra participació i la dels altres.
Aquesta competència és integral, ja que també inclou actituds, valors i motivacions relacionades amb la llengua.L'adquisició d'aquesta capacitat ha d'estar lligada a una experiència social,a unes necessitats , a unes motivacions i a una acció.
L'existència d'una competència comunicativa: comprèn el que un parlant-oient real ha de saber per comunicar-se de manera eficaç en situacions culturalment significatives.És doncs,un conjunt de normes que es van adquirint al llarg de procès de socialització.
Aquesta competència comunicativa exigeix no només l'habilitat d'utilitzar una llengua , sinó , a més, de saber-se situar en el context comunicatiu de cada comunitat específica, en les seves formes socials,culturals i ideològiques.
La competència comunicativa es manifesta tant en els sistemes primaris de comunicació com en els sistemes secundàris.
- El sistemes primaris són els de la comunicació quotidiana.Serveixen per a l'intercanvi comunicatiu,necessari per a tots els rols que implica la vida en societat:una trucada telefònica, una carta, una notícia, etc.
- Els sistemes secundàris són de major elaboració i complexitat.Requereixen més capacitat cognitiva.Es produeixen en esferes de més elaboració cultural.
Però... QUÈ ÉS LA COMPETÈNCIA COMUNICATIVA?
La competència comunicativa és el terme més general per definir la capacitat comunicativa d'una persona,capacitat que abraça tant el coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la. L'adquisició d'aquesta competència es configura a partir de l'experiència social,les necessitats i motivacions, i l'acció, que és alhora una font renovada de motivacions, necessitats i experiències.
(Segons Gumperz i Dell Hymes.1972)
COMPONENTS DE LA COMPETÈNCIA COMUNICATIVA:
1.Competència lingüística/gramatical: domini del codi lingüístic:nivell fonològic,nivell morfològic,nivell lèxic,nivell sintàctic i nivell semàntic.
2.Competència sociolingüística:fa referència a les regles socioculturals d'ús.És l'habilitat que s'ocupa de la situació comunicativa:la situació dels participants,el propòsit de la interacció i les normes i convencions de la interacció.
3.Competència discursiva:Fa referència l'habilitat de produir i interpretar diferents tipus de discursos en qualsevol gènere(dscripció,narració ,etc.)i interpretar i produir textos coherents i cohesionats.
4.Competència estratègica: fa referència a l'habilitat d'utilitzar estratègies de comunicació no-verbal i verbal per millorar l'efectivitat de la comunicació o compensar les interrupcions que poden sorgir,a causa de diferents variables d'actuació o d'insuficiències en una o vàries competències.
-
No hay comentarios:
Publicar un comentario